Mi lobi SU! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marinda Wermink - WaarBenJij.nu Mi lobi SU! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marinda Wermink - WaarBenJij.nu

Mi lobi SU!

Blijf op de hoogte en volg Marinda

04 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve lezers,

Alweer een week voorbij.. voor ik het weet, zit ik alweer op de helft van deze super mooie tijd in Suriname.

Vorig weekend hebben we een heerlijk rustig weekend gehad. Op vrijdag ben ik altijd vrij van stage. Ik ben de ochtend begonnen met een rondje hardlopen, opruimen van m'n kamer en heb toen even wat schoolwerk gedaan. ’s Middags was het toen tijd om heerlijk van de zon te genieten. Zaterdag zijn we met de meiden naar het zwembad geweest, heerlijk genoten van het lekkere weer. Zaterdagavond hebben we eigenlijk helemaal niks gedaan; ik heb heerlijk in de hangmat gelegen en een boek gelezen. Heel anders dan onze andere zaterdagavonden, maar dit had ook zeker wat!
Zondag redelijk op tijd op gestaan want het was tijd voor een festival; SunGlam! Dit is een festival op het strand, ongeveer 3 kwartier met de taxi vanaf ons huis. Het weer liet ons deze dag helemaal in de steek; de eerste dag, sinds dat we in Suriname zijn, dat het eigenlijk bijna de hele dag bewolkt was en veel regende; pff… goede timing… Maar…..; dat mocht de pret niet drukken! We hebben een super leuke dag gehad!

Elke keer als het weer maandag is, en de stageweek weer begint, besef ik meer hoe snel de tijd voorbij gaat; weer een nieuwe stageweek, en weer een stapje dichter bij de paasvakantie en het einde van de stage. Maandagochtend begon gewoon met rekenen en taal, maar vlak voor de pauze kwam er een collega de klas binnen met een politieagent. Deze agent kwam voorlichting geven, maar niet zomaar in alle klassen, toch wel speciaal voor mijn klas, want; ‘hier konden nog wel eens kinderen inzitten die met de politie te maken kunnen krijgen in hun jeugd’. Pff… Ik wist niet wat ik hoorde! Er kwamen ook een aantal kinderen uit de derde klas meeluisteren, want die konden ook nog wel eens een probleem worden. Pff.. arme kinderen; ze kregen echt een flinke preek en werden al van heel veel dingen beschuldigd.
Toen ik ’s middags thuis kwam had ik mijn eerste sollicitatiegesprek voor mijn afstudeerstage volgend jaar. Omdat ik in Suriname zit, ging dat sollicitatiegesprek via Skype. Ook leuk om eens mee te maken!

Dinsdag is vaak een dag dat ik niet zoveel lessen kan geven. De kinderen hebben die dag gym, muziek en godsdienst van een vakleerkracht. Ik had met mijn mentor overlegd dat het wel handig was om voor rekenen wat geheugensteuntjes in de klas te hangen. Ik ben deze dag dus flink aan de knutsel geweest en heb met gekleurd papier allemaal geheugensteuntjes gemaakt (zie foto’s). Het maakt de klas gezellig én de kinderen hebben er veel steun aan; erg fijn!

Woensdag heb ik een handvaardigheid les met de kinderen gedaan. Ze moesten zelf schaar en lijm meenemen en lege toiletrollen. Ze moesten hun lievelingsdier maken van toiletrollen. Voor mijn opleiding is het de bedoeling dat je bij een creatieve les de kinderen helemaal vrij laat in hoe ze iets gaan maken. De kinderen vonden het eerst erg lastig maar na wat complimenten en een opmerking dat je het eigenlijk nooit fout kunt doen, gingen ze heerlijk aan de slag. De resultaten zijn erg leuk geworden! Super leuk om ze zo heerlijk bezig te zien en zelfs de stoere jongens vonden het super leuk.

Omdat ik vandaag wel naar stage ben geweest voor een motivatiedag voor leerjaar 6(groep 8), was ik gisteren vrij. Vroeg opgestaan, want om 7:30 had ik mijn tweede sollicitatiegesprek via Skype, en om 9:00 de derde en laatste. Het was echt een leuke ervaring en nu is het afwachten hoe de PABO de scholen koppelt aan de studenten. Toch wel raar hoe veel ik nu al bezig ben geweest met een afstudeerstage; volgend jaar is het echt zover, 2 dagen zelfstandig voor de klas, super leuk!
Gisteravond hebben we een lesje kickboksen gevolgd in de sportschool. Super leuk, maar ook best heel zwaar. Ik vond het zeker voor herhaling vatbaar, dus wie weet gaan we volgende week weer!

De motivatiedag voor leerjaar 6 vandaag, was erg leuk. Er kwamen drie verschillende sprekers en het ging hoofdzakelijk om het vervolgonderwijs en de studie die je wilt gaan volgen. Heel leuk, want wat je hier normaal niet in het onderwijs ziet, zag ik vandaag wel. De sprekers gebruikten verschillende werkvormen en spelletjes om toch op een leuke manier met de kinderen bezig te zijn.
Aan het eind kregen ze allemaal een pen van mij (van Agrifirm) en zelfs de kinderen van leerjaar 6, zijn hier echt heel erg blij mee!

Vanavond gaan we lekker uit eten omdat Wesley, een huisgenoot, vandaag jarig is en omdat Rob, een andere huisgenoot, morgen weer naar België vliegt. Verder willen we dit weekend nog lekker naar het strand.

Fijn weekend allemaal!

Liefs, Marinda



  • 04 April 2014 - 21:05

    Gerda:

    Hoi Marinda,
    Weer een super leuk reisverslag, ja de tijd zal best ook bij jou héél snel gaan,en inderdaad de helft zit er gauw op. Maar weet wel iemand die dat vast niet erg vind. Haha.
    Veel plezier nog.
    Groetjes uit Den Ham.

  • 04 April 2014 - 21:06

    Papa:

    Weer een mooi verslag Marin. Nog bedankt voor je super mooie kaart.
    We missen jou ook hoor!!!
    Ps Als je weer thuis bent mag je bij mij achterop de Kreidler. ;)

    Liefs papa.

  • 04 April 2014 - 21:24

    Gerrie:

    Hoi Marinda

    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar
    Wel heel bijzonder je sollicitatiegesprekken te doen, een hele ervaring
    En achter op de brommer lijkt me geen goed idee, andersom lijkt me beter

    groetjes Gerrie

  • 04 April 2014 - 21:54

    Anita Visscher:

    hallo marinda
    wat een luuk verslag heb jij weer
    met de biggetjes gaat het goed
    ik mag met joun vader volgende week mee op de trekker naar lemmele
    ik ben van daag mee ge weest oud papier weg brenngen en ik weet waar robert ge woon heeft
    ik heb de brommer al ge zien
    groet van anita visscher

  • 04 April 2014 - 21:56

    Tonny Hendriks:

    Hallo Marinda,

    Allereerst bedankt voor je mooie kaart.
    Met heel veel plezier lezen we telkens je verslagen.
    We blijven je volgen.

    Groeten van ons allen.

  • 04 April 2014 - 22:06

    Anne-Roos:

    Leuk om te lezen meid!
    Je doet het super en begin je toch steeds wel een beetje meer te missen.

    Dikke kus ♥

  • 05 April 2014 - 00:43

    Alina:

    Hoi Marinda,

    Weer mooi om jou ervaringen te lezen. Ik hoor natuurlijk ook
    wel wat via Lisanne, maar om het ook bij anderen te lezen is ook mooi.
    Probeer alle verhalen van jullie te volgen, duss.. af en toe even op de fb van Lisanne.
    En dan alle mooie tripjes die jullie als groep nog gaan doen.Super toch!
    Geniet van alle mooie dingen en voor je het weet zien we elkaar weer op Schiphol.

    Groetjes Alina

  • 05 April 2014 - 10:36

    Erna:

    Hoi Marinda,

    Leuk om je verslagen te lezen, super wat je allemaal doet en ervaart erg leerzaam voor je zelf. Zo zie je maar dat ieder land zo zijn eigen cultuur heeft. Mooi dat je zoveel leuke dingen doet buiten je stage.
    Geniet nog maar en veel succes verder. Voor je het weet ben je weer terug in Nederland

    groetjes Erna!
Marinda

Actief sinds 16 Nov. 2013
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 13004

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 23 Mei 2014

Suriname

Landen bezocht: