Geweldig weekend; geweldige trip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marinda Wermink - WaarBenJij.nu Geweldig weekend; geweldige trip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marinda Wermink - WaarBenJij.nu

Geweldig weekend; geweldige trip!

Blijf op de hoogte en volg Marinda

22 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Nadat donderdag echt mijn vakantie begon, zijn we vrijdag met bijna alle huisgenoten + nog twee jongens die we hier hebben leren kennen, op trip gegaan naar de Raleighvallen en de Voltzberg.
We vertrokken om ongeveer 8:30 bij ’t Vat. Na een lange busreis van ongeveer 5 uur, moesten we overstappen op een boot, waarna een lange boottocht van bijna 4 uur volgde. Dit natuurlijk wel met eet- en plaspauzes inbegrepen! Onderweg mochten we ook nog even op de foto met het huisdier van één van onze bootsmannen; meneer de spin! Een spin die je in je kamer misschien niet direct tegen wil komen, maar dit was wel echt even leuk!
Aangekomen bij de Raleighvallen, net voor het donker, hebben we onze hangmatten en klamboe geïnstalleerd. Geweldig! Op de bovenverdieping van een ‘huis’, met een prachtig uitzicht op het water met stroomversnelling en prachtige rotsen. ’s Avonds hebben we nog een korte avondwandeling gemaakt door de jungle.
Na de wandeling een paar ‘vrolijke drankjes’, zoals onze gids, Sergio, dat noemt en toen kon m’n eerste nacht in de hangmat beginnen. Het viel me niet tegen, ik heb eigenlijk heerlijk geslapen!
We hadden om 8:30 ontbijt en om ongeveer 10:00 vertrokken we voor een wandeling door de jungle, naar de moedervallen. Ik praat steeds over ‘ongeveer’, omdat het Surinaamse kwartiertje hier nog al vaak aanwezig is.. Het gaat vaak allemaal in versnelling 1..
Na ongeveer een wandeling van 1,5 uur, kwamen we aan bij prachtig water, met stroomversnelling en prachtige rotsen; wat een uitzicht! Hier hebben we heerlijk gezeten en genoten van het uitzicht. Toen begon de weg terug. Wat is de jungle mooi! Je wil eigenlijk de hele tijd om je heen kijken, maar voor je het weet struikel je over een steen, boomstam of wortel, dus je moet goed kijken waar je loopt. Ook is het belangrijk om boven je te kijken, want voor je het weet stoot je je hoofd tegen een tak; multitasking is dus erg handig!
We waren op tijd terug en konden bij ons hangmattenkamp heerlijk van de zon genieten; lekker zwemmen in de rivier en om helemaal back to basic te gaan; douchen in de rivier! Super leuke ervaring; met je handdoekje, shampoo en zeep naar de rivier om hier een heerlijke ‘douche’ te nemen.. ach ja, als we dan toch back to basic gaan, dan ook écht helemaal! Douchen in de rivier, slapen in een hangmat, geen licht op je ‘kamer’ dus zoekend met je zaklamp naar je spullen, geen bereik op je telefoon; toffe ervaring!
’s Avonds hebben we een beetje rustig aan gedaan want de volgende dag stond voor onze groep de Voltzberg op het programma! We vertrokken dit keer om 9:00 uur. We moesten eerst een stukje in een klein, gammel bootje, op weg naar de plek waar onze wandeling begon. De wandeling naar de Voltzberg duurde ongeveer 3.5 uur. Super mooi, maar flink doorlopen. Aangekomen bij de Voltzberg, nog onderaan, keek ik al m’n ogen uit; gaan we die beklimmen? Het leek me erg onwaarschijnlijk maar na een dik half uur was het echt waar; we stonden er boven op! Geweldig! Omdat het regende was de berg erg glad, en werd het ons ook niet aangeraden om helemaal naar boven te gaan, maar als je er dan toch bijna bent….. Tuurlijk gaan we helemaal! Een geweldig uitzicht, nog even niet denkend aan dat we ook nog naar beneden moesten. Terwijl ik boven op de Voltzberg (240 m) stond, waren ze thuis mama’s verjaardag aan het vieren! Happy Birthday voor mijn lieve mam!
De weg naar beneden viel me best mee, maar ik heb wel een paar ‘aaaaaah!’ momenten gehad. Dit kwam vooral omdat het erg glad was en je dus af en toe echt even niet moet nadenken wat er kan gebeuren. Toen we weer beneden waren, moesten we natuurlijk nog weer 3,5 uur terug wandelen door de jungle. ‘Verstand op 0 en gaan met die banaan!’ Dicht bij de plek waar we op het bootje moesten stappen, was een waterval waar we nog heerlijk mochten zwemmen. Thuis hebben we een heerlijk avondje gehad, met een vrolijk drankje en wat dansen, en alweer het laatste nachtje in de hangmat. Gisteren hebben we de hele dag in de boot en bus gezeten, back to Paramaribo!

Een geweldige weekend, een geweldige trip! En vandaag het besef dat de laatste maand hier is aangebroken.. vandaag, 22 april, vlieg ik precies over een maand weer naar Nederland! Waar blijft de tijd?! Ik geniet nog even van het prachtige Suriname!

• 22 April 2014 - 21:54

Sandra:

Weer een leuk verhaal om te lezen!
    Het leest allemaal zo weg!
    Je beleeft echt van alles daar, leuk!
    Ik ben blij dat die spin niet in mijn buurt is, haha.
    Moeten we hier ook een hangmat voor je plaatsen?
    Geniet nog even van je tijd daar!!

Liefs Sandra

• 22 April 2014 - 22:16

Anouk:

Hoi,

Je hebt er weer een erg leuk verhaal opgezet, mooi om te lezen. Hebben vanavond alweer even geskypt met Lisanne en dus ook de verhalen over de mooie trip gehoord! Super hoor! En dat er dan 2 jongentjes zijn op de slippers en sandalen, die als eerste boven zijn. Haha! Geniet er nog van met zn allen, het is inderdaad nog een maandje! Gaat hard..

Groetjes, Anouk

• 22 April 2014 - 22:16

Stefan:

Weer een leuk verslag zusje!!

Fijn dat je weer veilig in jullie huisje zijn ;)

Liefs je breur!

• 22 April 2014 - 23:02

Trudy:

Hoi (aan de steeds bruiner wordende ) Marinda!!

Weer mooi om je ervaringen te lezen en zo een klein beetje met je mee te kunnen genieten van al het moois wat je tegenkomt....(zonder moe te worden van de inspanningen...hahaha!)
    Wat zal het bijzonder geweest zijn in zo'n hangmat de nacht door te brengen op een onbekende plek in een "vreemd" land.
    Hier in Nederland zou het al bijzonder zijn, terwijl je "gewoon" thuis bent...

En dan die spin. Laat die daar maar.... We hebben hier al spinnen genoeg....

Marinda ik wens je heel veel plezier nog daar! Een maand nog voor de boeg! Dat is best lang. Volgens mij ben je toch ook wel een beetje aan het aftellen en mis je je familie en vrienden best nog wel..... (heel begrijpelijk toch)

Geniet van alles wat komen gaat want idd het is zomaar weer voorbij!
    Ik kijk uit naar je volgende verslag!!

Groetjes Trudy

• 22 April 2014 - 23:38

Alina:

Heey Marinda,

Weer een Top- verhaal en een Super ervaring rijker!!!
    Geniet nog ff deze aankomende maand van alle leuke dingen.
    Deze mooie verhalen blijven schrijven, genieten wij hier stiekem ook mee.

Groetjes Alina

• 22 April 2014 - 23:39

Jorinda:

leuk verslag marin!!! ja nog een maandje. de tijd vliegt echt. veel plezier nog xxx

• 23 April 2014 - 08:04

Mam:

Hoi Marinda

Leuk om je spannende verhaal ook nog even te lezen.
    Ook al had je het ook al verteld via Skype.
    Was wel even weer leuk hè om elkaar te horen en te zien.
    Toch wel heel bijzonder dat dat kan.

Liefs mam.

• 23 April 2014 - 08:26

Jim En Aly:

weer een gezellig verslag om te lezen, gelukkig ben je weer heelhuids van die berg gekomen.
    groetjes van jim en aly

• 23 April 2014 - 18:12

Hoi Marinda:

Alweer zo'n super verslag
    Wat jij allemaal mee maakt, geweldig.
    Dat bergbeklimmen leek mij wel een beetje eng, het leek behoorlijk glad.
    Maar jullie zijn weer veilig beneden gekomen.
    Nog heel veel plezier daar en tot over een maand

groetjes Gerrie
Marinda