Great memories.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marinda Wermink - WaarBenJij.nu Great memories.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marinda Wermink - WaarBenJij.nu

Great memories..

Blijf op de hoogte en volg Marinda

30 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Na de geweldige trip van afgelopen weekend was ik dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag gewoon vrij en ook thuis. Geen trips, maar gewoon lekker je eigen tijd invullen, genieten van het weer en ook nog een beetje denken aan al het schoolwerk dat nog klaar ligt... Best fijn, maar aangezien ik dat in Nederland in de schoolvakanties ook nooit heb, vond ik het vrijdag ook wel weer mooi geweest.
Donderdag heb ik samen met Mark, Lisanne en Wesley lekker een stuk gefietst in Paramaribo. Eerst even bij een paar winkeltjes geweest en toen zijn we de Jules Wijdenboschbrug op gefietst. Deze brug is 54 meter hoog en brengt je van Paramaribo naar Meerzorg, een plaatsje in het district Commewijne.
De heenweg hadden we flinke tegenwind, dus ik heb toch de fiets maar bij de hand genomen, en ben gaan lopen. In Meerzorg hebben we ook lekker een stuk gefietst, het was heerlijk weer, dus kon ik lekker een beetje bijkleuren! De terugweg hielp de wind heel goed mee, dus konden we wel de brug op fietsen. Donderdagavond zijn we met bijna iedereen naar Havana geweest. Deze avondjes met z’n allen komen nu ook niet vaak meer voor, omdat we nu vaak gescheiden op trip gaan en iedereen de trips op een ander moment doet.
Zaterdag was het dan zover; de echte back to basic trip; Blanche Marie!
Ik heb onze vorige trip ook back to basic genoemd, maar dan verdient deze trip zeker deze naam!
Om ongeveer 8:15 zijn we vertrokken met een jeep. Wéér de hele lange weg, die we ook moesten rijden met onze vorige trip, één en al gehobbel; veel turbulentie, en nu nog een heel stuk verder dan de trip naar de Raleighvallen. Wel een super mooie route, bijzonder, soms door smalle paadjes dwars door de jungle, waar eerst nog takken weggehakt moeten worden om er toch nog langs te kunnen. Dwars door de modder, de jeep helemaal scheef zien wegzakken en zelf het idee hebben dat hij om gaat vallen; top! Er was bij deze trip geen sprake van een locatie die gereserveerd was om te overnachten, nee, we moesten zelf een kamp opzoeken aan de kant van de weg. Er zijn verschillende kreekjes waar van palen een soort stellage is gebouwd. Hier gaan mensen uit de stad vaak kamperen.
Om ongeveer 17:00 uur, kwamen we aan bij een kamp. Geen huis, geen dak, gewoon een open plek, aan een beekje met stroomversnelling. Er stond een stellage met houten palen en takken. Hier hebben we een dekzeil overheen gegooid en toen hebben we alle hangmatten met klamboes opgehangen. Er was tijd om te zwemmen in het kreekje en om het helemaal compleet te maken; dit kreekje was ook onze douche. Na een verfrissende douche, waar ik mijn kleine flesje shampoo verloor door de stroomversnelling, hebben we heerlijke saoto soep gegeten, gekookt op een kampvuurtje. Na gezellig samen een drankje te hebben gedronken, was het tijd voor een avondwandeling door de jungle. We moesten eerst ongeveer 20 meter door een beekje, dus broek opgekruld, waterschoenen aan, zaklampje mee en gaan met die banaan! Super mooi dat je in de avond alle dierengeluiden hoort van de dieren in de jungle. Na ongeveer 3 km te hebben gelopen, waren we weer terug op het kamp. Even napraten, tanden poetsen en naar de wc…. onee, back to basic, geen wc, oke…. met een wc rol de bos in dan maar!
Het was half 1 geweest toen iedereen een beetje de hangmat in ging, om lekker te gaan slapen. 01:15; ik sliep nog nét niet en; KRRRR BAM! Ineens met je kont aan de grond; huh? wat was dat?!
De stellage van palen en takken, was kapot, het midden was helemaal in elkaar gezakt, dus alle hangmaten lagen aan de grond, of waren een heel stuk gezakt. Het was best wel even schrikken, maar wat hebben we gelachen zeg! Nadat Ivette netjes onze jeepchauffeur vertelde dat onze stellage was ingezakt. we allemaal naar beneden waren gezakt en wel wat hulp konden gebruiken, gaf hij een korte reactie en…. HIJ SLIEP GEWOON VERDER! Hahaha! Na wat hulp en nadenken van de gids en de andere jeepchauffeur, was er maar één oplossing; slapen in de jeep. Oke…. Met 5 mensen slapen in een jeep, is niet echt een aanrader. Ik kon m’n benen net niet strekken en ik moest ook gewoon rechtop zitten. Ik zal er maar niet te veel over zeggen; het was echt een rotnacht. Ik denk dat ik nog geen uur heb geslapen, maar ach, zoiets maak je ook niet elke nacht mee, weer een ervaring rijker! Achteraf kunnen we nog steeds lachen om het feit dat we allemaal met de kont aan de grond lagen en in een Jeep moesten slapen; dit vergeten we nooit weer!
De tweede dag bestond vooral veel uit reizen. We moesten verder reizen naar onze eindbestemming. Omdat we deze nacht graag een stevige stellage wilden voor de hangmatten, werd het erg laat voor we weer aankwamen bij een kamp waar onze hangmatten geplaatst konden worden. Tussendoor zijn we nog even ergens gestopt om lekker te zwemmen, te genieten van het weer en wat te eten. De jongens hebben hier nog gevist op piranha’s, en met succes!
Aangekomen bij een nieuw kamp voor onze overnachting, besloten een aantal mensen toch maar direct in de auto gaan slapen, uit angst voor opnieuw een val van de hangmat, dus hoefde de stellage al weer iets minder hangmatten te dragen. We hebben weer een avondwanddeling gedaan en veel dieren gehoord en gezien. ’s Avonds was het weer even spannend toen iedereen in de hangmat ging liggen, vooral omdat hij al begon te kraken toen we even gingen testen, maar na nog wat extra versteviging, is het goed gegaan en zijn we allemaal blijven hangen.
Maandag was het dan eindelijk tijd voor onze eindbestemming; Blanche Marie. Dit was voor ons echt luxe, want er was hier echt een stevige hut waar onze hangmatten in konden hangen. Ook was er een wc en een normale tafel met stoelen waar we konden zitten. Toch wel fijn, om hier de trip mee af te sluiten. ’s Middags zijn we naar de Blanche Marie waterval geweest. Dit was een klein stukje lopen vanaf ons kamp; prachtig! Zo super mooi en echt bijzonder hoe krachtig de natuur is. We moesten ons in het water echt goed vasthouden aan een touw, om niet met de stroomversnelling mee te gaan. Na een lekkere lunch, met rijst en vis, konden we nog lekker van het weer genieten; zwemmen en lekker zonnen. Na een heerlijke douche in de rivier hebben we ‘s avonds gezellig met iedereen bij elkaar gezeten. Spelletjes, gitaarspel van Mark, zingen, en een lekker drankje; hele gezellige avond! De laatste nacht in de hangmat echt heerlijk geslapen en dinsdag dus klaar voor de lange terugreis! Om 10:15 zijn we vertrokken vanaf Blanche Marie en om 18:30 kwamen we weer aan in Paramaribo. Een trip waar ik echt super mooie plekken heb gezien, dingen heb gedaan die ik waarschijnlijk nooit weer doe en dingen heb ervaren die ik nooit weer vergeet; een super ervaring! Wauw!
Vandaag pak ik alweer mijn tas in voor de volgende (tweedaagse) trip; Brownsberg! Dit weekend is het eerste weekend sinds 3 weken dat ik weer gewoon hier ‘thuis’ ben. De tijd vliegt en a.s. maandag is de Paasvakantie voorbij en begin ik aan mijn laatste weekje stage; jullie horen van mij!

Liefs, Marinda óf mijn Surinaamse naam, gebruikt door één van de gidsen; Tamarinde! (Surinaamse vrucht)

• 30 April 2014 - 15:53

Gerda:

Hoi Marinda,
    Wat een geweldig verslag weer, meid wat maak jij wat mee,mooi hoor.
    Dat je dit allemaal durft poeh!! Soms klinkt het wel erg spannend.
    Maar fijn dat je zo geniet.

Gr. Gerhard en Gerda

• 30 April 2014 - 15:56

Jansje:

Tjonge wat een verhaal, geweldig wat maak je wat mee. Je kunt wel een boek uitgeven van al je belevenissen. Geniet nog maar lekker, voor je het weet is het voorbij.
    Groetjes uit De Krim van ons allemaal.

• 30 April 2014 - 16:12

Mam:

Hoi Marin,

Poeh, spannende verhalen allemaal hoor.
    Een hele ervaring deze buitenlandstage!!
    Je bed dan maar op marktplaats zetten hè... Onze ''hut'' is stevig genoeg voor je hangmatje.
    Wel fijn hoor om je vandaag even weer te hebben ''gesproken'' via whats app.
    Veel plezier nog hè!!

Liefs mam.

• 30 April 2014 - 16:34

Stefan:

Lief zusje!!!

Super gaaf verslag zeg! Stiekem wel heeeeeel jaloers. Lijkt me fatastisch om mee te maken!!
    Geniet er nog maar lekker van! Want je tijd daar schiet al weer mooi op! (Gelukkig voor ons)) hahaha

TOT SPREKENS!
    Liefs je breur!!

• 30 April 2014 - 16:47

Alina:

Heey Tamarinde, ( klinkt wel goed hoor!)

Super mooi om jullie verhalen en avonturen te lezen.
    En idd een stage ( vakantie) om niet snel te vergeten.
    En nu jullie tas alweer inpakken voor de volgende trip, toe maar hoor, maar is jullie gegund.
    Geniet er nog maar eventjes van want het schiet al mooi op dat je weer in het drukke
    leventje bent van hier.

Groetjes Alina

• 30 April 2014 - 17:21

Johan:

Mooi verhaal Marinda! Heel veel plezier daar!
    Groeten Johan.

• 30 April 2014 - 17:38

Gerrie:

Weer een super verhaal
    Dit is een stage om nooit te vergeten denk ik.
    Geniet nog maar even want voor je het weet is het voorbij.

Groetjes Gerrie

• 30 April 2014 - 17:52

Ina Jansen:

Supermooi Marinda wat je daar allemaal meemaakt! Nog veel plezier.

• 30 April 2014 - 18:15

Roselie:

Waaaaaaaaaauwie!
    Met veel plezier lees ik je verslagen Marin, ondanks dat we niet naar Blanche Marie zijn geweest zie ik het toch helemaal voor me. BOEM.. daar lig je dan! hahhaha
    Hoe heet de chauffeur die overal slaappt?
    Veel plezier in Brownsberg, geniet van de metersss lange kabelbaan! (trouwens de kabelbaan was vorige week op tv in NL. Er is een nieuwe progamma ´ik ben een ster, haal me eruit´. Bekende NLers zitten in de rimboe van SU en moeten allerlei opdrachten doen. Heeel leuk om terug te zien, maar voor jullie nog leuker om zelf te doen en mee te maken! Tip, camera in je hand mee, en filmen maar!
    Enjoy!

• 30 April 2014 - 19:37

Erna:

Hoi Marinda, weer supper om je verslag te lezen, mooi wat je allemaal meemaakt,
    Geniet er nog maar van deze laatste weken, nog veel plezier.
    groetjes Erna

• 30 April 2014 - 20:18

Tonny Hendriks:

Hallo Marinda,

Weer een prachtig verslag.
    Ook voor ons genieten bij het lezen.
    Weer heel veel plezier bij de volgende trip!!!
    We horen weer van je.

Liefs van ons allen.

• 30 April 2014 - 22:46

Jorinda:

hee marinnie! leuk verslag!!! gaaf hoor wat je allemaal doet. tot over 3 weken xxx

• 30 April 2014 - 23:11

Hennie Meulenkamp:

Wat weer een prachtig verhaal! Mooi dat je zo geniet!

• 04 Mei 2014 - 20:57

Hennie Wermink:

Hoi Marinda,
    Net je verslag gelezen, schitterend! Wat maak je veel leuke en spannende dingen mee, om nooit te vergeten!!! Nog heel veel plezier daar!
    Groetjes,
    Gerrit en Hennie