Waar blijft de tijd?! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marinda Wermink - WaarBenJij.nu Waar blijft de tijd?! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marinda Wermink - WaarBenJij.nu

Waar blijft de tijd?!

Blijf op de hoogte en volg Marinda

08 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Met woensdag één dagje thuis, zijn we donderdagmorgen om 8 uur vertrokken voor de trip Berg & Dal en Brownsberg. Eerst gingen we naar Berg & Dal. Hier was een kabelbaanparcours van 11 kabelbanen. De plateaus waren hoog in de bomen te vinden. Eén kabelbaan ging over de Surinamerivier! Geweldig uitzicht natuurlijk! Wauw! De laatste kabelbaan mochten we op de kop hangen; heerlijk gevoel! Na ongeveer 2 uur zaten we weer in de bus en zijn we doorgereden naar Brownsberg met een korte tussenstop bij de stuwdam. De Brownsberg hoefden we niet te beklimmen, maar hier deed ’t busje het werk! Na een wandeling en een bordje saoto soep, hebben Lisanne en ik samen met onze gids Venski bakabana’s gebakken. Typisch Surinaams gerechtje, met meel en bakbananen ’s Avonds stond er een wandeling in de jungle op de planning, maar dit verliep even anders. De barman bij het hutje voorin het park, was overvallen door twee mannen(waarschijnlijk goudzoekers) met een jachtgeweer. Onze buschauffeur kwam daar tijdens de overval net soep brengen en is ook overvallen. De overvallers waren nergens meer te bekennen. De politie was wel gebeld, maar de Surinaamse mentaliteit was overduidelijk; ze kwamen niet. Het was even schrikken maar gelukkig is het verder goed afgelopen, dus no stress, relaxed! Niks aan ’t handje!
Ondanks deze gebeurtenis, hebben we toch nog even een rondje op het park. We hebben super veel kikkers en padden gezien, in allerlei formaten. We hebben ze vastgehouden en er zelfs één geslacht, klaargemaakt en gegeten! Achja, zo moet je alles eens proberen! Na een drankje zijn we lekker gaan slapen zodat we de volgende dag weer fit waren voor de wandeling naar de Irene val en de Leo val, twee watervallen. Heerlijke wandeling in de jungle; top! Op de terugweg werden we ineens bekogeld met vruchten. Waar komt dat vandaan? Even naar boven kijken en het was duidelijk; verschillende soorten apen, brulapen en kapucijnapen, zaten boven ons in de boom. Wat een lef hè? Super leuk, want zo konden we wat leuke plaatjes schieten van deze apen! Na ongeveer 3,5 uur wandelen en genieten van de watervallen, kwamen we weer aan bij ons huis en zijn we weer in de bus gestapt op weg naar Paramaribo. Het was echt een super leuke, actieve trip!

Afgelopen weekend was het eerste weekend sinds 3 weken dat Lisanne en ik weer een vrij weekend hadden. Uit eten en een avondje stappen, maakte ook dit weekend weer gezellig!

Maandag begon dan m’n laatste weekje stage. Rustig opstarten, zoals m’n mentor dat direct benoemde, en dit bleek ook echt zo.
Dinsdag heb ik en kijkje genomen op de kleuterschool. In Suriname zit de kleuterschool niet in het basisonderwijs en heb je in het basisonderwijs alleen leerjaar 1 t/m 6. De kleuterschool van mijn stage is ook apart, maar is wel gevestigd tegenover de basisschool.
Toen ik binnenkwam viel me direct één ding op, alle kinderen dragen een uniform; de jongens een blauwe polo met spijkerbroek en de meisjes een roze polo met spijkerbroek. Lekker stereotype he?
Het klaslokaal is erg klein en er is ook weinig ruimte om te spelen. Ze hebben hier toch vrij veel materiaal waar de kinderen mee kunnen spelen. Ik was erg benieuwd of de leerkracht hier ook zo direct is naar de kinderen toe, want kon me bijna niet voorstellen dat je zo kan schreeuwen tegen die kleintjes(ook niet tegen de oudere kinderen trouwens…) maar ik hoorde het al toen ik aankwam; ook op de kleuterschool zijn ze keihard.

Woensdag was mijn laatste stagedag. De kinderen hebben voor me gezongen, toneelstukjes opgevoerd en ik heb getrakteerd. Ik werd deze dag helemaal plat geknuffeld en zelfs door kinderen waar je het helemaal niet van verwacht. Na een snoepje en een mooie 4-kleuren pen, waren de kinderen helemaal blij en tevreden! Ook mijn mentor was zeer tevreden en ik heb mijn stage hier afgesloten met een Goed! Super blij mee, want dit betekent dat mijn WPO voor volgend schooljaar echt kan beginnen.
Ik heb deze week gehoord dat ik mijn afstudeerstage mag lopen op de St. Willibrordus in Vilsteren, mijn stage van afgelopen halfjaar, super leuk om daar weer naar toe te gaan, en dan echt m'n eigen klasje!

Er staat voor ons nog één trip op het programma; Jaw Jaw. We gaan naar het binnenland en gaan daar ook een basisschool bezoeken. Dit met een heel leuke reden; we gaan ze geld overhandigen.
Mijn school, de KPZ, heeft elk jaar een kerstactie. Alle klassen proberen geld in te zamelen voor het goede doel. Het geld gaat ook naar het onderwijs in Suriname en dit jaar naar de school in het binnenland. We mogen ze daar maandag 1500 euro overhandigen! Super!

Na lang wikken en wegen hebben Lisanne en ik ook besloten om ons avontuur wel heel luxe af te sluiten; we gaan van 16 t/m 20 mei nog even lekker genieten in Curacao! Ik kijk er naar uit!
Op 21 mei zijn we dan nog in Suriname om de laatste dingen af te ronden, ik ga dan nog één keer naar mijn stageschool om de bibliotheek te bekijken, die dan als het goed is bijna klaar is.
Op 22 mei vlieg ik weer naar Nederland! Het is echt voorbij gevlogen, maar hoe dichter we bij 22 mei komen, hoe meer ik er weer naar uit kijk om iedereen in Nederland te zien!

  • 08 Mei 2014 - 08:55

    Opa En Oma:

    weer geweldig om het verslag te lezen....fijn dat je zo van alles kan genieten..en wat zul je nog veel te vertellen hebben als je weer thuis bent..wij zien er naar uit. veel liefs van ons....

  • 08 Mei 2014 - 09:15

    Gerrie:

    Alweer zo'n leuk verslag en wat maken jullie veel mee.
    Het was zeker wel even schrikken van die overval, maar gelukkig hebben jullie daar niets van gemerkt.
    En dan alweer je laatste stage week.
    Geniet nog maar even in Curacao want voor je het weet zit je weer in Nederland en moet je weer echt aan het werk

    Groetjes Gerrie

  • 08 Mei 2014 - 10:09

    Tonny Hendriks:

    Hallo Kanjer,

    Ook wij kijken uit naar al je verhalen, foto's, belevenissen etc.
    Een goede keuze om ook nog naar Curacao te gaan,
    terug in Nederland doe je het niet zo snel meer.
    Tot over ruim twee weken.

    Liefs van ons.

  • 08 Mei 2014 - 12:34

    Herma:

    Wat maak je veel mee zeg, heel leuk allemaal ben wel een beetje jaloers hoor. Maar het gaat nu snel voor je het weet ben je thuis. Heel goed dat je nog naar curaçao gaat mooi eiland. Geniet nog van je laatste weekjes!!!!! Liefs hermaxx

  • 08 Mei 2014 - 21:23

    Henny Wermink.:

    Mooi verhaal, leuk om te lezen dat je het goed naar je zin hebt. Je maakt best wel veel mee, en je ziet veel. Top, dat pakken ze niet meer van je af. Altijd leuk om daarop terug te kijken. Geniet van je laatste weekjes en tot gauw voor jou nu nog verre Nederland. Doei.

  • 09 Mei 2014 - 22:19

    Anita Visscher:

    marinda
    luuk verdlag heb je weer
    ik kik er naar uit om je terug te zien
    maar ik ga je voor de gek houden
    ik kijk een heel klijn beetje naar je uit grappje hoor
    de biggetjes gaat het goed mee

    anita visscher

  • 13 Mei 2014 - 19:45

    GerdA:

    Hallo Marinda,
    Het blijft leuk om je verslagen te lezen, en wat super dat je je stage hebt
    Afgerond met een goed. En wat leuk dat de kinderen jouw plat knuffelen, goed teken toch,je was vast een héle lieve Juf.
    Geniet nog maar fijn ,voor je het weet zit je weer tussen de biggetjes.

    Groetjes Gerda

  • 13 Mei 2014 - 21:41

    Ina:

    fijn dat het zo goed gaat, geniet nog maar even en voor straks een goede thuiskomst.
Marinda

Actief sinds 16 Nov. 2013
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 13003

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 23 Mei 2014

Suriname

Landen bezocht: