Weer een weekend voorbij.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marinda Wermink - WaarBenJij.nu Weer een weekend voorbij.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marinda Wermink - WaarBenJij.nu

Weer een weekend voorbij..

Blijf op de hoogte en volg Marinda

13 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Zaterdagochtend zijn we om 8 uur vertrokken met onze gids Noach voor onze trip naar het binnenland. We moesten eerst ongeveer 3 uur met de bus naar Atjoni. Hier zijn we op een bootje gestapt, naar het eiland Isadau, wat ‘Welkom’ betekent. Dit is een vakantie eiland, dicht bij Jaw Jaw. Een super mooi eiland! Gezinnen die hier leven, zijn het gewend om twee hutjes te hebben. Eén slaaphut, deze bestaat uit bedden, maar ook een douche en wc, en daarnaast een aparte hut met de keuken. Om echt mee te maken hoe deze mensen leefden, ging dat ook bij ons zo. Ik sliep met Ivette, Lisa en Lisanne in een hutje, en we hadden met de hele groep een gezamenlijke keuken. De eerste dag hebben we een dorpswandeling gemaakt in het dorpje Jaw Jaw. Geweldig! De mensen leven hier zo totaal anders dan wij gewend zijn. Er is op dit eiland geen internet en er zijn geen winkels. De mensen verbouwen vooral veel zelf. We hebben veel gezien tijdens deze dorpswandeling; vrouwen die rondlopen met enorme teilen water op hun hoofd, vrouwen die kleren op een kei in de rivier wassen, super veel kinderen die lekker buiten spelen en hard werkende mannen. Totaal geen luxe, maar super vriendelijke, tevreden mensen. ’s Avonds zijn we op kaaimannentocht geweest met ons bootje. Na een hele dikke regenbui, zijn we al snel weer teruggegaan naar ons eiland. Zeiknat waren we! Tja.. de grote regentijd is begonnen!
Na een (koude) douche, lekker de pyjama aan en nog een potje Ligretto gespeeld met de meiden. Est een sfeertje, zonder licht in ons hutje, maar met een klein olielampje.
De tweede dag hebben we een wandeltocht door de jungle gedaan. Dorus, een man die op het eiland Jaw Jaw woont, heeft ons meegenomen de jungle in en vertelde ons van alles. Best bijzonder dat zoveel planten, bomen en blaadjes een medicijn kunnen zijn voor allerlei klachten. ’s Middags hadden we een vrije middag en konden we lekker genieten van het weer; fijn, maar na een paar uurtjes was ik dit ook eigenlijk wel weer zat, ik had wel weer zin in wat actie!
’s Avonds zijn we op het eiland nog even op spinnenjacht geweest, wauw! De ene spin was nog groter dan de andere.
Maandag zijn we om half 8 op de boot gestapt om weer naar het eiland Jaw Jaw te gaan. Hier hebben we op de basisschool het geldbedrag van ongeveer €1500 overhandigd. De school was er erg blij mee en ze gaan het gebruiken voor de onderhoud van schoolgebouw, het toiletgebouw en de ‘gang’. Dit is ook echt nodig, want het valt zowat van ellende uit elkaar. Ik kan wel zeggen onze varkensschuur in Nederland er beter uitziet dan de school hier op Jaw Jaw, dat is best bizar hè?!

De trip naar Jaw Jaw en Isadou was de laatste trip in Suriname! We hebben er 6 trips opzitten. Elke trip was weer op een andere manier super mooi en we hebben door deze trips echt de mooiste plekjes van Suriname kunnen zien; wat een prachtig land! I love SU!!

Donderdagnacht worden Lisanne en ik om 4:00 opgehaald om vlak daarna het vliegtuig te nemen naar Curaçao. Heerlijk genieten; ik heb er zin in!
We komen dinsdag op woensdag nacht weer aan in Paramaribo, om dan de laatste anderhalve dag nog hier door te brengen. Ik ga dan nog voor één keer naar mijn stageschool, écht afscheid nemen. Donderdag vlieg ik weer naar Nederland; time flies!

• 13 Mei 2014 - 17:42

Gerrie:

Hoi Marinda

Wat heb je het toch goed voor elkaar, stage lopen afwisselend met vakantie vieren
    Geniet er nog maar even van, voor je het weet ben je weer in Nederland en begint het echte werk

groetjes Gerrie

• 13 Mei 2014 - 22:02

Anita Visscher:

hallo marinda nog 2 week
    vogende week kom jij terug he ik kijk naar je uit
    je hebt wel weer zon mooi verslag ge maakt
    groet anita

• 19 Mei 2014 - 22:17

Anita Visscher:

hallo marinda
    ik heb ge hoord van iemand die is ook in surinamme ge weest
    dat je weer heel erg wennen moed
    in nederland
    en dat je in nederland weer warm moet krijgen
    groet van anita visscher
Marinda