Lang weekend & stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marinda Wermink - WaarBenJij.nu Lang weekend & stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marinda Wermink - WaarBenJij.nu

Lang weekend & stage

Blijf op de hoogte en volg Marinda

20 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Na een super leuke trip zaterdag, heb ik zondag een hele rustige dag gehad. Blijkbaar is het eten van zaterdagavond me niet goed gevallen, in combinatie met een schommelend bootje en een volle taxi, wat dan ook, ik was ziek. Hartstikke beroerd en heb zaterdagnacht ook nauwelijks geslapen, super vervelend; maar gelukkig heb ik hele lieve huisgenootjes die me goed hebben verzorgd en; ik ben weer helemaal beter! Iets wat ik maandag ook al echt gehoopt had want maandag was…… HOLI PHAGWA! Echt geweldig!
Bizar hoe vreemde mensen je totaal ondergooien met gekleurd poeder en hoe je binnen 5 minuten echt helemaal onder de kleurtjes zit. Je haar, je kleren, je benen, je armen, alle onbedekte delen van je lichaam, maar ook alle bedekte delen van je lichaam! Pff… dat zagen we toen we onder de douche gingen. Na een super leuk feestje, was het dinsdag wel weer gewoon tijd voor stage.
Door het toch nog weinig eten, merkte ik op deze dag wel dat ik nogal weinig energie had, en de kinderen moesten deze dag veel ‘overliggen’. Dit moeten ze in de klas veel vaker, een kwartier, of soms zelfs een half uur, ze moeten dan gewoon op hun armen op hun tafel liggen en slapen. Leuk, als je met twee leerkrachten in de klas zit.
Woensdagmorgen kwam ik op stage en het viel me toen direct al op dat de deur van mijn klaslokaal nog op slot zat. Dit is nooit zo, want mijn mentor is er altijd al op tijd. Iets wat ik toch wel aan had ziet komen, want de andere meiden hebben het ook al eens gehad, ik stond vandaag alleen voor de klas!
Wat precies de reden was weet ik niet, maar mijn mentor was er niet. Voor mij wel super leuk, want het was toch al de bedoeling dat ik die dag veel lessen zou geven.
Het was een hele leuke dag, maar je merkt heel erg dat deze kinderen gewend zijn dat de leerkracht echt keihard gaat schreeuwen als ze stilte wil. Ik heb een vrij harde stem, maar het is echt niet mijn ding om die stem ook nog zo te verheffen om ze stil te krijgen, dus ik wacht gewoon rustig voor de klas, tot er steeds meer gezichtjes mijn kant op gaan en elkaar aantikken; ‘juf wil dat we stil zijn….’
Na een hele leuke reken- en taalles, waarbij ik veel gebruik heb gemaakt van samenwerken en leuke spelletjes, heb ik een tekenles gegeven. De kinderen kregen allemaal een potlood van mij. Deze potloden heb ik in Nederland al gekocht van het ingezamelde geld. Ze waren hier zo blij mee en je krijgt echt van alle kanten de vraag; ’Juf, mogen we deze écht zelf houden? Wauw!’
Mooi om ze dan zo blij te zien, en dat met gewoon een grijs potlood…
De kinderen moeten hier echt alles zelf meenemen dus ik had de vorige dag al aangegeven dat ze hun tekenschrift en tekenspullen mee moesten nemen, maar sommige kinderen vergeten dit of hebben dit gewoon ook niet thuis, best wel sneu, want normaal mogen ze dan gewoon niet meedoen met de tekenles.
Vandaag (donderdag) heb ik alvast mijn verjaardag gevierd op stage. Ik ben eigenlijk morgen jarig, maar omdat ik dan geen stage heb, vierde ik het vandaag. Ik moest van de kinderen iets later op school komen. Toen ik het plein op kwam met mijn fiets, kwamen er al wat kinderen rennend naar me toe om me te feliciteren. Nadat ik mijn fiets had weggezet, mocht ik heel langzaam naar de klas lopen en de deur open doen, het was eerst donker maar toen ik binnenkwam ging het licht aan en kwamen alle kinderen onder de tafels vandaag en zongen; Happy Birthday to you! Een aantal jongens speelden er een deuntje bij op hun (brood)trommel; geweldig! Super leuk om zo de dag te beginnen.
Verschillende kinderen kwamen met zelf geplukte of gekochte bloemen aan, speciaal voor mij, super lief. Ik heb er zelf maar één grote bos van gemaakt!
Eén meisje had een brief gemaakt namens de hele klas en van een ander meisje kreeg ik een zelfgemaakte armband en een ketting die ze voor me gekocht had.
Na dit leuke begin, moest er natuurlijk wel gewoon gewerkt worden. Vlak voor de pauze ben ik even naar de bakker gefietst, om daar mijn bestelde taarten op te halen. Dit had ik besteld voor de leerkrachten, om op te trakteren. Bij de bakker duurde het allemaal erg lang voor ze eindelijk mijn bestelling hadden gevonden, maar dit ben ik inmiddels wel gewend in dit land. Toen kreeg ik twee super grote dozen in mijn hand gedrukt, waar je de taarten bijna niet in kon vinden. De doos had minstens de helft kleiner kunnen zijn. Dit was verder geen probleem maar ik kreeg er geen tas om en…. Ik was op de fiets! Pff…. Met twee super grote gebaksdozen op mijn bagagedrager, lopend, want fietsend durfde ik niet aan, naar mijn stage gelopen..en dat zonder enig voet- of fietspad; door de ongelijke berm en af en toe stukjes op de weg... Ik was blij dat ik er was!
Een groepje kinderen uit mijn klas is hiermee langs de leerkrachten gegaan en vlak daarna kwamen steeds meer leerkrachten de klas binnen om me te feliciteren. Dit doen ze allemaal erg enthousiast want je krijgt echt van alle leerkrachten drie kussen en een hele dikke knuffel. Erg leuk!
Aan het eind van de ochtend hebben de kinderen nog weer voor me gezongen en me gefeliciteerd. Ze doen dit met een hand, maar ook en dikke knuffel; een brasa! Ik heb toen ook getrakteerd. Ik heb ze allemaal een pen gegeven van Agrifirm, onze voerleverancier in Nederland, met daaraan een ballon en een lolly. Het is zo leuk om de kinderen hier dingen te geven, want ze zijn echt heel erg dankbaar. Een pen, een ballon en een lolly betekenen al zoveel voor deze kinderen.

Ondanks dat ik nog niet echt jarig ben, heb ik toch al echt het gevoel van ‘jarig-zijn’ gehad. Super leuk om mijn verjaardag een keer in Suriname te vieren, waarschijnlijk de enige keer, dus ik zeg; genieten!

Tot de volgende keer!

Liefs Marinda

  • 20 Maart 2014 - 20:04

    Trudy:

    Hoi Marinda

    Wat leuk voor je dat je "zomaar" de groep helemaal alleen onder je hoede had! Super toch! Dat je er dan gelijk een feestje van maakt.... tja.... ;-) Super dat je op je fietsje naar je werk kan... En dan met taarten onder de snelbinder..... Had het wel willen zien! Was vast een mooi gezicht!

    Heb je enig idee waar het feest HOLI PHAGWA op gebaseerd is? Ben ik wel nieuwsgierig naar... haha.

    Ik wil je ook op deze manier een hele fijne verjaardag toewensen morgen! Maak er een gezellige dag van! Je ouders en broer zullen je nu wel extra missen op zo'n speciale dag.....
    Geniet er van! Tot de volgende keer maar weer!
    Groeten Trudy


  • 20 Maart 2014 - 20:26

    Opa En Oma:

    wat fijn dat je weer fit bent,en dat je weer genoten hebt van het alleen les geven..maar je kunt het en de kinderen genieten er van..alvast gefeliciteerd met je verjaardag.. we hopen dat je een fijne verjaardag hebt... wij drinken er een borrel op !!! veel liefs van ons !!!

  • 20 Maart 2014 - 20:27

    Marjan Masman:

    Wat die je het toch super goed en leuk daar! Echt respect! En wat fijn dat je die kinderen dat zo blij kunt maken met kleine dingen. Fijne verjaardag daar! Bijzonder hoor!

  • 21 Maart 2014 - 15:09

    Fennie:

    Hoi Marinda
    Gefeliciteerd hoor met je verjaardag.
    Ik hou het goed in de gaten hoor hoe het je vergaat.

  • 21 Maart 2014 - 15:11

    Fennie:

    Fijne dag gewenst

  • 21 Maart 2014 - 19:03

    Anita Visscher:

    hallo marinda
    van hartelijk gefeliesiteerd met je verjaardag
    we hebben op het werk ook iets lekkers ge had
    om dat jij jaarig bent ik mis jou wel hoor erg wat luuk ook al die fotos vandie kinderen in suriname
    je hebt daar ook ge bak ge had zag ik bij de biggen gaat het ook goed
    ik leez je volgend verslag wel weer
    groet van anita visscher
    ik hoop dat je nog een gezellige verjaardag daar hebt

  • 21 Maart 2014 - 19:56

    Hennie Wermink:

    Hoi Marinda,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!

    We hebben weer genoten van je mooie verslagen!!!
    Lieve groetjes,
    Gerrit en Hennie

  • 24 Maart 2014 - 14:20

    Wim En Janny Van Der Heide:

    Hallo Marinda,

    Wat leuk om op deze manier je wedervaren te volgen. Het is echt wel een compleet anders dan in de scholen in Nederland! Prachtige foto's van je 'kinderen'.
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Niet weer ziek worden. hoor!

    Groeten, Wim en Janny van der Heide
Marinda

Actief sinds 16 Nov. 2013
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 13016

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 23 Mei 2014

Suriname

Landen bezocht: