Top weekend & stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marinda Wermink - WaarBenJij.nu Top weekend & stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marinda Wermink - WaarBenJij.nu

Top weekend & stage

Blijf op de hoogte en volg Marinda

16 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Lieve lezers,

Ik heb altijd gezegd dat ik mijn verslagen kort wil houden, maar helaas, het lukt me niet vaak, en deze keer helemaal niet! Sorry, zit vol verhalen!

Na een productieve, vrije donderdag; opruimen, schoonmaken, schoolwerk en een pittige les kickboksen, gingen we ’s avonds lekker stappen in Havana. Dit is een discotheek die op donderdagavond goed bezocht wordt; erg gezellig!
Na een kort nachtje, zijn we vrijdag om half 11, met de taxi, vertrokken naar Overbridge.
Wat een prachtig strand! Het was eerst een beetje bewolkt, maar na ongeveer anderhalf uur gereden te hebben, was het mooi weer en we hebben prima weer gehad. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik weer iets bruiner ben geworden!
Om 7 uur waren we ongeveer thuis. Een lekkere douche en wat eten en toen m’n tas ingepakt voor het weekend, want; ik ging op trip naar Galibi!
Zaterdagmorgen vertrokken we om kwart voor 8 van huis, op naar ’t Vat. Hier verzamelden we met de rest van de groep; 17 mensen + de chauffeur en onze super gave gids; Sergio!
Na een lange busreis zijn we op een bootje gestapt. Een stuk varen met een tussenstop in Frans Guyana. Hier hebben we een stuk gewandeld en hebben we een markt bezocht. Na een drankje zijn we weer verder gelopen naar ons bootje, die ons verder bracht naar Galibi. Doordat we tegen de stroom in moesten, spatte er heel veel water de boot in. Gelukkig waren we hier voor gewaarschuwd, en zaten we allemaal ingepakt in een regenponcho of vuilniszak. Door het vele water voelde je na ongeveer een kwartier toch wel wat nattigheid onder je poncho en waren we allemaal helemaal doorweekt, maar goed, dat mocht de pret niet drukken; verstand op nul en genieten van het uitzicht! Na een uur en een kwartier kwamen we aan op een prachtig eiland met allemaal leuke, rieten hutjes. Ik sliep met mijn drie huisgenoten en nog twee andere meiden in een hutje met zes bedden naast elkaar. Het zag er goed en gezellig uit. Nadat we alles een beetje geïnstalleerd hadden, zijn we met de hele groep en onze gids gaan wandelen over het eiland. We kregen overal uitleg bij en we kwamen nog wat leuke dieren tegen. Galibi betekent ‘Ga leven’ en dit eiland telt ongeveer 800 mensen. Er is één basisschool op dit eiland. We konden door de ramen naar binnen kijken en dit zag er eigenlijk wel heel goed uit, zeker niet minder dan mijn eigen stageschool in Paramaribo. Na een leuke wandeling hebben we bij ons huisje gegeten; bakabana als voorafje en daarna heerlijke saoto soep. Om half 8 zijn we naar een ander hutje gaan lopen voor een culturele avond. Er stonden 3 mannen achter een grote trommel en na een beetje muziek kwamen er vrouwen dansen. Ik had nogal wat spectaculairs verwacht, maar het stelde eigenlijk weinig voor. Geen spectaculaire dans maar gewoon wat simpele stapjes. Nadat ze het voor hadden gedaan, mochten we zelf ook nog even in beweging komen. Na ongeveer 3 kwartier kwamen we weer aan bij ons hutje. Hier hebben we gezellig wat gedronken; ‘vrolijke drankjes’, zoals onze gids dat noemde.
Om 23:00 uur stonden we er allemaal klaar voor; op naar de reuze schilpadden! We moesten ongeveer een half uur varen naar het schilpaddenstrand. Dit keer gelukkig geen natte tocht! Toen we aankwamen moesten we heel stil zijn, want de schilpadden komen om hun eieren te leggen, we moesten ze dus niet storen. Op het strand zag je precies de sporen van de reuzenschilpadden. Deze kon je volgen en zo hebben we meerdere schilpadden gezien. Ze zijn echt super groot, ik denk dat de grootste ongeveer 1.5 meter was, maar onze gids vertelde dat ze zelfs wel 2 meter kunnen zijn.
De gids had alleen een klein lampje mee, zodat we iets konden zien en ook foto’s konden maken.
Het is natuurlijk niet fijn als je tijdens een bevalling met 17 lampjes op zo’n beest gaat schijnen..
Op dat moment moest je het foto’s maken eigenlijk ook gewoon even laten gaan, want het was echt super mooi op te zien. Dicht bij de zee en dan van die mooie, grote, bijzondere dieren die eieren leggen. Als de schilpadden klaar zijn, vullen ze het gat dat ze gegraven hebben weer helemaal met zand, zodat de eieren heel diep weggestopt zijn. We hebben nog heerlijk genoten op het strand van de zee en zijn na ongeveer 2 uur weer in de boot gestapt, terug naar onze hutjes. De schilpadden waren nog druk bezig, dus we hebben geen schilpadden terug de zee in zien gaan.
Het was een super mooie ervaring! Terug bij onze hutjes ben ik lekker naar bed gegaan. Wel bijzonder, met een zaklicht je hutje in, op zoek naar je bed en je pyjama. Lekker primitief, zonder licht in je hutje, maar wel erg leuk om mee te maken.
De volgende dag hadden we om half 9 een ontbijt met…. Pannenkoeken! Best lekker moet ik zeggen..
Om 10 uur zijn we weer op de boot gestapt en een heerlijk boottochtje gehad. ’s Morgens regende het, maar gelukkig werd het droog op de boot en heb ik genoten van een heerlijke boottocht, een prachtige omgeving en gezellige mensen!

Na een super gaaf weekend, was het maandag gewoon weer tijd voor stage. Op stage is het nu eigenlijk wel heel erg saai. Mijn mentor heeft alle cijfers binnen, dus de kinderen hoeven bijna niets meer te doen. De vakleerkrachten komen niet meer, dus het is maar net of mijn mentor zin heeft. Ik vul dan ook veel momenten van de dag op met lessen of een leuk spel.
Dinsdag was voor de kinderen de laatste dag voor de Paasvakantie. Iedereen mocht in ‘feestkleren’ komen. Ik hoefde dus vandaag ook niet in mijn uniform, best fijn een keer!
We gingen om 8:00 met de hele school naar de kerk, tegenover de school. Hier hadden we een dienst van ongeveer een half uur. Daarna gingen we allemaal weer naar onze eigen klas en hebben we met z’n allen gegeten. Het blijft bizar. Alle kinderen hadden eten meegenomen en ze zitten dan om 9:30 gewoon aan de gebakken aardappels, pannenkoek, bakabana, vis en salade. Ik heb het maar bij een beetje salade gehouden..

Vandaag was voor de leerkrachten ook de laatste dag voor de paasvakantie. Van 8:00 tot 10:00 moesten de ouders het rapport van hun kind ophalen. Ik mocht hier ook bij zijn. Het gaat bij de gesprekken echt alleen maar om de cijfers, en dan vooral ook de vakken waar ze achteruit zijn gegaan. Er wordt geen woord gepraat over hoe goed het kind zijn best doet of wat voor kind het is; echt apart. Na 10 uur hebben we met het team nog wat gedronken en gegeten. Nu heb ik dus ook Paasvakantie; een vakantie vol met leuke trips en wat vrije dagen thuis, om ook nog wat voor school te doen en van het weer te genieten. Op 5 mei begint mijn stage weer, maar dan loop ik nog maar één week stage. Daarna is het tijd voor nog een trip en op 22 mei de laatste trip; naar huis! Daar denken we nog even niet aan; eerst genieten!

Liefs Marinda

  • 16 April 2014 - 17:57

    Gerrie:

    Hoi Marinda

    Wat weer een prachtig verslag
    Ik kan het me voorstellen als je zoveel ziet dit ook graag allemaal wilt schrijven
    Ik geniet iedere keer weer van je belevenissen
    Ga nu maar lekker vakantie vieren en genieten daar

    groetjes vanuit het zonnige Ommen, Gerrie

  • 16 April 2014 - 18:03

    Martha:

    Heey Marin.

    Nee dat korte verslag is niet helemaal gelukt, maar het was weer mooi om te lezen.
    Heel fijn dat het allemaal zo goed gaat op stage,
    en dat jullie het verder ook goed naar de zin hebben samen.
    Geniet er nog maar een poosje van.
    Liefs mam.

  • 16 April 2014 - 19:50

    Marjan Masman:

    Helemaal niet erg hoor dat je verslagen zo lang zijn. Erg leuk om te lezen! Wat maak je toch veel mee! Echt een reis om nooit te vergeten! Geniet nog lekker daar! Lfs

  • 17 April 2014 - 09:39

    Opa En Oma.:

    wij genieten weer van je reisverslag.. en wat maak je leuke dingen mee..ga nog maar lekker genieten van alles...het schiet al mooi op dat je weer thuis komt....kunnen we nog zien dat jij het bent ??of lijkt het een surinaamse schoonheid ??veel liefs van ons..

  • 17 April 2014 - 11:12

    Tonny Hendriks:

    Hoi Marinda,

    Prachtig verslag hoor, het kan mij niet lang genoeg zijn.
    Nu genieten van een twee weken vakantie. Wat een luxe.
    Maak er maar een mooie tijd van en tot het volgende verslag.

    Liefs van ons allen.
Marinda

Actief sinds 16 Nov. 2013
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 13002

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 23 Mei 2014

Suriname

Landen bezocht: