Stage is begonnen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marinda Wermink - WaarBenJij.nu Stage is begonnen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marinda Wermink - WaarBenJij.nu

Stage is begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Marinda

03 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Dag lezers!
Voor ik over mijne eerste stagedag vertel, ga ik even kort door op mijn verslag van vorig week.
Op donderdag zijn we naar het bestuur van onze scholen geweest. Dit stelde niet zo heel veel voor, we moesten een aantal gegevens invullen en er werd ons verteld dat we de volgende dag, na 10 uur, brieven op konden halen voor onze stagescholen. Op de terugweg van het bestuur zijn Lisanne en ik samen even langs onze stagescholen gegaan, om even kennis te maken. Ik heb toen even het schoolhoofd gesproken en had direct een hele goede indruk. Het schoolhoofd is erg vriendelijk en hierdoor keek ik nog meer uit naar de stage.
Vrijdag ben ik samen met Lisanne weer naar het bestuur gegaan, om deze brieven op te halen. We kwamen (nadat we een beetje verdwaald waren) om ongeveer half 11 aan bij het bestuur. Er werd toen bijna direct met een Surinaams accent tegen ons gezegd: ‘Jullie zijn een beetje te vroeg’
(Het klinkt nu niet leuk, maar je moet het Surinaamse accent er echt wel even bij denken..)
Op dat moment werden we dus direct weer herinnerd aan de mentaliteit hier; relaxed, no stress, doe maar rustig aan.. We moesten even wachten in de gang, tot ze na ongeveer een kwartier met een brief aankwamen die helemaal niet voor ons bedoeld was, dus toch nog maar weer even wachten.
Toen we even later weer binnen mochten komen, kwamen we er achter dat ze mijn naam verkeerd op de brief hadden gezet, geen Marinda, maar Miranda (goh.. dat heb ik nou nog nooit eerder gehoord…) Mijn brief moest dus nog opnieuw geprint worden.
Het duurde allemaal erg lang maar na ongeveer een uur stonden we weer buiten, mét brieven.

Vrijdag- en zaterdagavond gingen we stappen. De feestjes zijn hier erg leuk, dus ook dat komt wel goed. Zondag een beetje uitgeslapen(voor zover dat hier lukt met de warmte) en na een gezellig skype-gesprek met Anne-Roos, zijn we naar het zwembad gegaan, heerlijk even afkoelen in en bij het water.
Vandaag was dan eindelijk mijn eerste stagedag. Ik had er echt heel veel zin in en merk ook dat ik het wel nodig heb dat de stage begint. Ik heb de afgelopen dagen best wel genoten van het weer en het land, maar ben echt blij dat ik aan de slag kan, die dagen niks doen is toch niet echt iets voor mij.

Om 7:20 ben ik op de fiets gestapt naar stage. Ik werd ook nu weer heel goed ontvangen en ben naar het lokaal van mijn eigen groep gelopen (leerjaar 4, groep 6). De school begint om 7:45 en duurt tot 12:45. ’s Middags is er geen les, omdat het ook gewoon te warm is hier.
Elke morgen voor de school begint, wordt de vlag omhoog gehesen en zingen alle kinderen van de hele school het volkslied. De klassen staan allemaal in rijen om de vlag heen. Er was een korte sketch van een bijbelverhaal en één vrouw vertelde hier iets over. Na een gebed mochten alle kinderen naar hun eigen klas.
In de klas kreeg ik kort de tijd om me even voor te stellen. Daarna begon de leerkracht met de les.
De kinderen hebben hier geen boeken voor rekenen en taal maar de leerkracht schrijft alle opdrachten over op het bord. De leerlingen hebben een schrift waar ze alle opdrachten in over moeten schrijven en daar moeten ze de opdrachten ook in maken. Het is eigenlijk geen lesgeven wat de leerkracht doet, maar gewoon opdrachten op het bord schrijven en de kinderen maken de opdrachten. Als ze hulp nodig hebben wordt er gezegd; zoek het zelf uit.
Hier schrok ik best wel van en ik heb m’n ogen uitgekeken deze ochtend. Er wordt veel geschreeuwd tegen de kinderen en er worden alleen dingen aangehaald die de kinderen niet goed doen.
Ze krijgen op al hun werk een cijfer, en als het cijfer lager is dan een 9, moeten ze een week binnenblijven. Bijna de hele klas moest al 3 weken binnenblijven, en als je dan een 9 haalt, gaat hier één week af. Heel bizar.

De leerkracht zit eigenlijk de hele dag bij een tafeltje het werk van de kinderen na te kijken en roept door de klas wat ze allemaal fout hebben gemaakt. Zelf vind ik het erg leuk om een praatje met de kinderen te maken of ze een compliment te geven, en je merkt echt dat ze dat heel bijzonder vinden. Geweldig hoe ze een lach op hun gezicht krijgen bij het krijgen van een compliment of even een schouderklopje. Ik hoop echt dat ik ze juist wel die positiviteit kan geven.

Ondanks dat ik best geschrokken ben van deze manier van lesgeven, heb ik wel heel veel zin in deze stage.

Liefs Marinda

  • 03 Maart 2014 - 21:01

    Mam:

    Heel mooi verslag. Succes met je stage meid!! Komt helemaal goed...!!

  • 03 Maart 2014 - 21:03

    Stefan En Jorinda:

    heee Marinnie, leuk verslag! echt schrikken dat het daar zo gaat! Heel veel succes verder;)

  • 03 Maart 2014 - 21:07

    Trudy:

    Poeh Marinda
    Mooi verhaal heb je geschreven!

    Ik ben benieuwd hoe het komt dat ze op deze manier hun klas aanspreken. Ik hoop dan ook dat jij hierin iets zou kunnen betekenen. Maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat hier al meerdere stagiaires zijn geweest die hetzelfde hebben geprobeerd.... Mooie taak voor je weggelegd!
    (was het hier zo'n zestig jaar geleden niet precies hetzelfde? )
    Moet jij straks ook hele dagen gaan lesgeven? Of af en toe een lesje? Ik denk dat het wel lastig is omdat je vast niet zoveel middelen tot je beschikking hebt om je lessen "aanschouwelijk" te maken. Of valt dat nog mee?
    Succes en heel veel plezier!
    Groetjes Trudy


  • 03 Maart 2014 - 21:08

    Gerda:

    Poeh dat klinkt best heftig hoe ze daar met de kinderen omgaan, lijkt me heerlijk om het op jou manier te doen,en de kinderen zien stralen,wanneer ze een complimentje krijgen. Heel veel succes op je stage, laat ze maar eens zien hoe je met kinderen omgaat. Haha.
    Groetjes gerda

  • 03 Maart 2014 - 21:16

    Lysanne:

    Wat leuk om weer een verslag te lezen! Maar jeetje dat gaat er wel anders aan toe dan dat je hier gewend bent! Maar doe lekker je ding en laat ze straks maar zien hoe je moet les geven!

  • 03 Maart 2014 - 21:22

    Marjan Masman:

    Leuk om te lezen zeg Marinda! Lekker complimenten blijven geven! Hopelijk kun je ze laten zien dat dat veel beter helpt! Succes en geniet van je stage ondanks de eerste schrik!

  • 03 Maart 2014 - 22:35

    Alina Van Der Veen:

    Leuk om weer een verslag van jou te lezen.
    Dat snap je toch eigenlijk niet hé als ze zo met kinderen omgaan.
    Maar ik zou zeggen doe lekker je eigen ding en neem hun gedrag zeker niet als voorbeeld. Kunnen die kinderen ook eens zien hoe het ook kan. Veel plezier nog en tot het volgende verslag weer...

    Groetjes Alina

  • 03 Maart 2014 - 22:56

    Hennie Meulenkamp:

    Hoi Marinda,
    Mooi zoals jij schrijven kunt! Nou het is wel heel anders dan hier zo te lezen. Wie weet wat je kunt betekenen voor deze kinderen de komende maanden! Liefs van ons!

  • 03 Maart 2014 - 22:57

    Henny Wermink:

    Hallo Marinda.

    Leuk verhaal, mooi om te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Veel plezier op je stage, geniet ervan . Hopelijk kun je er later altijd positief op terug kijken.

    gr Henny

  • 04 Maart 2014 - 09:12

    Franciska:

    Hallo Marinda,

    Je kunt mooi schrijven. Leuk dat je direct de verschillen ziet. Kinderen zijn loyaal en zien wat hun eigen juf of meester doet als DE manier van lesgeven.

    Misschien moet je de kinderen voor doen hoe er in Nederland les wordt gegeven. Duidelijk het verschil laten zien en dan weer les geven zoals ze gewend zijn. Dan vraag je de volgende dag of ze die andere manier van les krijgen leuker vinden. Is het antwoord "ja" dan hebben ze er zelf voor gekozen. En gaan ze het ook waarderen. En ..... promoten bij hun eigen leraren.

    Sorry voor het ongevraagde advies. Gooi maar weg als je een ander idee hebt. Maar vergeet vooral niet te genieten!

    Liefs Franciska

  • 04 Maart 2014 - 09:19

    Anne-Roos:

    Ik had natuurlijk al een beetje van je gehoord hoe je eerste dag was geweest, denk dat ze zeker blij zullen zijn met zo'n lieve juf als jij. Komt helemaal goed daar, weet ik zeker! Toppertje!

  • 04 Maart 2014 - 17:35

    Gerrie Wermink:

    Hoi Marinda

    Wat een goed verslag
    Ga jij daar dekinderen maar eens verwennen en complimentjes geven, dat verdienen ze wel als ik zo je verhaal lees
    Hoop dat je een hele leuke stage hebt dar, geniet er maar van
    Maar wat een luxe, elke middag vrij
    groetjes Gerrie

  • 04 Maart 2014 - 19:48

    Anita Visscher:

    hallo marinda
    luuk verslag om zote leezen
    bij de biggenjes gaat het goed
    ik help je vader al weer goed mee
    groet van anita visscher

  • 04 Maart 2014 - 19:57

    Hennie Wermink-Lamberink:

    Hallo Marinda,

    Wat fijn om je verhalen zo te volgen.
    De kinderen daar zullen wel heel blij met jou zijn, zo'n lieve juf die complimentjes geeft.
    Marinda we wensen jou daar heel veel succes met je mooie werk, en geniet van alle mooie dingen!!!
    Lieve groetjes,
    Gerrit en Hennie

  • 05 Maart 2014 - 19:18

    Ina :

    ja fijn dat je er zin in hebt, ja dat is voor de kinderen niet erg leuk dat je zo afgekraakt word veel plezier

  • 21 Maart 2014 - 09:05

    Alie Mulder:

    Hoi Marinda.
    Begin nu met lezen op je verjaardag,
    gefeliciteerd,
    Maak er een bijzondere verjaardag dag van zo ver van huis.
    Leuk om te lezen hoe het daar gaat
    groetjes Alie
Marinda

Actief sinds 16 Nov. 2013
Verslag gelezen: 697
Totaal aantal bezoekers 13043

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 23 Mei 2014

Suriname

Landen bezocht: