De eerste trip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marinda Wermink - WaarBenJij.nu De eerste trip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marinda Wermink - WaarBenJij.nu

De eerste trip!

Blijf op de hoogte en volg Marinda

17 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Na de gezellige barbecue en een leuk stapavondje vrijdagavond, was dan zaterdag ‘eindelijk’ onze eerste trip; naar de plantage, dolfijnen spotten en kaaimannen vangen!

Om 12:45 werden we verwacht bij de Leonsberg, de opstapplaats voor onze trip.
We zijn hier in een boot gestapt met een groep van 10 mensen en natuurlijk de bootbestuurder en onze leuke gids! We zijn de Suriname rivier opgevaren en gingen richting de plantages van Commewijne. Hier kregen we een rondleiding door een soort museum, niet heel interessant, maar het hoorde er bij. De omgeving was overigens wel erg mooi!

Nadat we ongeveer 2 uur hadden rondgelopen, kwamen we weer aan bij de boot, waarmee we weer de Surinamerivier opgingen. Hier hebben we dolfijnen gezien. Prachtig om te zien hoe iedereen klaar zat met een fotocamera, maar niemand de dolfijnen echt goed op de foto kreeg. Soms kon er een dolfijn zo vlak naast de boot omhoog komen, maar ook zo weer onder water zijn. Dit was erg leuk om te zien! Prachtige dieren!

Na het spotten van dolfijnen zijn we weer ergens uit de boot gestapt, en hebben we weer een super mooie omgeving gezien. Lekker wandelend in de zon met een rugzak op je rug, net een toerist, topgevoel! We liepen rond in een dorpje, waar het best armoedig was. Er was één school, met ongeveer 25 à 30 kinderen. Hier werkten 7 leerkracht; wat een luxe he?! Toen we weer in de boot stapten, hebben we een aapje gezien. Deze was verstoten van de groep en leefde hier nu alleen.

We zijn toen weer naar ons beginpunt gevaren en daar hebben we gegeten. Ook kregen we hier nog de mogelijkheid om met een papegaai op de foto te gaan; super leuk!
Daarna was het tijd om onze korte broek uit te doen en ons hemdje in te wisselen voor een vest met lange mouwen, want we gingen op kaaimannen jacht. We waren gewaarschuwd voor heel veel muggen, dus iedereen heeft zich helemaal ingesmeerd met DEET en zich omgekleed. We moesten zelfs onze kleren inspuiten met DEET, tegen de muggen. Onze toch best wel grote boot hebben we ingeruild voor een klein, gammel bootje, waar we net met 7 mensen in konden. Wat een avontuur; in het donker, in een klein gammel bootje, dwars door de bush bush met een toch nog best wel hoog tempo, geweldig! Na een klein stukje varen, kwamen we bij een dam, waar we allemaal de boot uit moesten stappen, om hem vervolgens hier over heen te trekken en aan de andere kant weer in het water te duwen. Een beetje teamwork en we konden weer in de boot! Al vrij snel had onze bootbestuurder één grote kaaiman gevangen, en later ook een kleine kaaiman. Er werd een elastiekje om de bek van de beesten gedaan, zodat ze niet konden bijten. De kleine kaaiman was mijn vriend, en mocht bij mij op schoot tijdens de rest van de boottocht. Toen we weer aan land kwamen, mochten we allemaal op de foto met de kaaimannen, super leuk! Na een hele fotosessie, werden de kaaimannen weer vrijgelaten.

Na een indrukwekkende, leuke, maar lange dag, kwamen we om ongeveer half 11 weer aan bij ons huis; vol mooie ervaringen en uitkijkend naar een volgende trip; WAUW! Suriname is mooi!

Liefs Marinda

• 17 Maart 2014 - 09:17

Gerda :

Hoi Marinda,
    Wat weer een leuk verslag, en héérlijk voor jullie zo'n leuk tripje, zo zie je nog eens wat.
    Dat je dat niet eng vond zo'n kaaiman ook al had hij een elastiekje om de bek lijken best wel enge dieren. En wat een prachtige foto's heb je gemaakt.

Hé nog lekker blijven genieten. Liefs uit Den Ham.

• 17 Maart 2014 - 16:15

Herma:

Wat een belevenissen allemaal.leuk om dolfijnen te zien lijkt mij ook zo leuk om mee te zwemmen. En wat spannend lijkt mij dat met zo'n kaaiman. Het lijkt wel vakantie daar. Geniet ervan en beleef nog vele tripjes. Liefs herma.

• 17 Maart 2014 - 17:14

Marjan Masman:

Wat een ervaring zeg. Er is hier een klein meisje heel jaloers op jou dat je dolfijnen van zó dichtbij hebt gezien ;-)

• 18 Maart 2014 - 22:21

Anita Visscher:

hallo marinda
    durf jij zomaar een slang te pakken
    wat luuk die booten daar en hoe het er daar uit ziet
    jij bent ook bijna jaarig he
    groet van anita visscher

• 20 Maart 2014 - 16:41

Gerrie Wermink:

Hoi Marinda

Wat weer een prachtig verslag en zo te lezen bevalt het je goed daar
    Leuke dingen heb je gedaan en prachtige foto's gemaakt.
    Leuk om zo op de hoogte te blijven
    En voor morgen een hele fijne verjaardag toegewenst
    Gerrie
Marinda